Google recensies kunnen je webshop maken of breken. Helaas zijn er mensen die negatieve of valse Google-recensies achterlaten. Lees in dit artikel wat je daar aan kunt doen, in iedergeval kunt proberen. Google reviews zijn mond tot mond reclame, maar dan online. Een negatieve Google review kan potentiële klanten beïnvloeden.
Een negatieve Google review is niet het einde van de wereld, zolang het maar gemixt is met vooral positieve reviews. Je straalt als bedrijf uit dat je “echt” bent en dat je niet je vrienden of familie gevraagd hebt om alleen maar goede reviews te schrijven. Zelfs de best bedrijven zoals Bol.com, auto.nl en Fonq hebben een klein percentage negatieve reviews.
De beste manier om om te gaan met negatieve beoordeling is om meer positieve reviews te verzamelen. Deze positieve reviews zullen de enkele negatieve reviews overschaduwen. Wellicht overbodig te benoemen; je zou er altijd naar moeten streven om er met de klant uit te komen.
Je kunt in sommige gevallen een Google review van anderen verwijderen. Wanneer er sprake is van valse of lasterlijke reviews is het mogelijk om een review te verwijderen.
Het is niet zo eenvoudig als naar je Google account te gaan en de geschreven review te verwijderen. Je kunt contact opnemen met Google en vragen om de geplaatste review te verwijderen.
Google kan reviews van andere verwijderen wanneer ze de volgende voorwaarden schenden.
Zoals gezegd is er geen verwijderen knop waarmee je met 1 klik een review verwijdert. Heb je als eigenaar van een Google pagina een negatieve beoordeling ontvangen dan kun je daar op verschillende manieren mee omgaan.
Stap 1 moet altijd zijn om te reageren op een klant. De klant kan namelijk er dan zelf voor kiezen om de review te verwijderen. Doet de klant dat niet? Dan heb je in ieder geval wel laten zien dat je als bedrijf actief op negatieve reviews reageert.
Ga je op een klant reageren? Reageer dan vriendelijk, maak het niet persoonlijk, maak excuses indien nodig en kom met een oplossing. Hou de reactie kort en feitelijk.
Wil je op een Google review reageren maar weet je niet hoe dat moet? Hieronder leggen wij het uit.
Zorg ervoor dat je de Google vermelding claimt, dat is niets meer dan Google laten weten dat jij de eigenaar bent van dat bedrijf. Zodra je bent geverifieerd door Google kun je de bedrijfsinformatie zoals openingstijden en website bewerken en kun je reageren op reviews. Je claimt een Google pagina via google.com/zakelijk.
Zodra je door Google bent geverifieerd kun je in je account de reviews vinden en reageren op de reviews.
Denk je dat je een review hebt ontvangen die nep is? Dan kun je deze ook in je account rapporteren ter beoordeling van Google. Indien Google van mening is dat de review inderdaad hun voorwaarden schendt, zal de review worden verwijderd.
Het kan enkele werkdagen duren voor Google je verzoek heeft verwerkt. Het kan helpen wanneer andere mensen de review ook markeren, dus je zou in dat geval vrienden of collega’s kunnen vragen om de review ook te rapporteren.